Via deze pagina kunt u zich via eHerkenning (minimaal niveau 2+) melden bij het CIBG in het kader van de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza). Uw melding wordt vervolgens doorgestuurd naar de inspectie (IGJ).
Wilt u als zorgaanbieder meteen weten of u valt onder de Wkkgz, doe dan de zelftest in de brochure.
Toelichting op de vragenlijst Melden
De vragenlijst slaat zelf tussendoor op
Mocht u 20 minuten niks doen, dan wordt u automatisch uitgelogd maar de reeds ingevulde informatie blijft bewaard. U moet dan wel binnen 2 weken de vragenlijst afronden.
Begrippen
In de vragenlijst worden de gebruikte begrippen toegelicht voor als u niet zeker weet wat er met een begrip wordt bedoeld. U vindt de toelichting door op het blauwe vraagtekentje bij de betreffende vraag te klikken.
Beter toezicht
De meldplicht is bedoeld om alle zorgaanbieders en jeugdhulpaanbieders onder het toezichtdomein van de IGJ in beeld te brengen. Hiermee kan de IGJ haar toezicht beter inrichten. Ook worden nieuwe aanbieders beter bewust van de (kwaliteits)eisen die zijn gesteld aan de zorgverlening/jeugdhulpverlening en hun verantwoordelijkheid hiervoor.
Momentopname
De vragenlijst is een momentopname en de inspectie is zich hiervan bewust. Als u nu een inschatting maakt die over een half jaar anders blijkt te zijn is dit geen probleem. Mocht u twijfelen over een antwoord, dan wordt geadviseerd een antwoord te geven dat u het meest waarschijnlijk vindt.
U logt in met eHerkenning (minimaal niveau 2+). Zo weten we zeker dat u bent wie u zegt te zijn. eHerkenning kunt u aanvragen als u een KVK-nummer heeft. Meer informatie vindt u op de website van eHerkenning.
Het is ook mogelijk in te loggen via DigiD. Maar bedenkt u zich wel dat als u ook vergunningplichtig en jaarverantwoordingsplichtig bent, u ook daarvoor eHerkenning nodig heeft.
De vragenlijst start met een aantal basisgegevens. Denk hierbij aan een actueel e-mailadres en telefoonnummer van diegene die de vragenlijst invult. Tevens wordt gevraagd of u zich meldt als zorg- en/of jeugdhulpaanbieder en of u aan de slag gaat als instelling of solist. Ook wordt er gevraagd of u, indien van toepassing, aan de slag gaat met hoofd- en/of onderaannemers of onderdeel bent van een franchise. Van deze partijen worden de namen en KVK-nummers opgevraagd met een maximum van de drie grootste hoofd- of onderaannemers.
De vragenlijst gaat verder met het aangeven van wat voor soort zorg of jeugdhulp u gaat bieden. Als u meerdere typen zorg gaat bieden, krijgt u ook de vraag bij welke zorgsoort u de meeste cliënten/jeugdigen verwacht. Mocht uw type zorg niet voorkomen in de lijst, dan kiest u de meest passende categorie en kiest u daar vervolgens voor ‘anders’. Er verschijnt dan een tekstveld waar u uw type zorg kan invullen.
In dit onderdeel wordt, als u aangegeven heeft een instelling te zijn, gestart met het aangeven van hoeveel fte en medewerkers er bij uw organisatie starten. Dit is relevant voor ook andere verplichting zoals de vergunningplicht, interntoezicht en of u een cliëntenraad moet hebben. Zorg dat u informatie over het personeelsbestand bij de hand heeft.
Voor solisten wordt gestart met vragen of u een BIG en/of SKJ-registratie heeft en of u zorg verwacht te verlenen waarvoor deze registraties noodzakelijk zijn. U heeft in de wijkverpleging ook het BIG-nummer nodig van de wijkverpleegkundige. Bij meerdere wijkverpleegkundigen is één BIG-nummer voldoende.
Bij instellingen wordt gevraagd hoeveel medewerkers een BIG of SKJ-registratie hebben en of de instelling voorbehouden handelingen gaat uitvoeren.
De vragenlijst gaat verder met enkele beleidsvragen die zowel voor instellingen als solisten relevant zijn. Hierbij kunt u denken aan of u kennis heeft over de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, of u in- en exclusiecriteria heeft en, in het geval van een instellingen, of u de inspraak van cliënten heeft geregeld.
Het blok eindigt met een aantal vragen over de bereikbaarheid van uw organisatie, welke financieringsvormen uw organisatie kent en hoeveel cliënten/jeugdigen u verwacht bij uw organisatie.
In dit onderdeel worden vragen gesteld die te maken hebben met de kwaliteit van de zorg. Hierbij kunt u denken aan vragen over of u weet hoe u een melding kan doen bij de inspectie en of u weet hoe u moet handelen bij incidenten of calamiteiten. Ook wordt er gevraagd of u medicatie gaat verstrekken of toedienen en of u een klachtenprocedure kent.
Aan het einde van de vragenlijst kunt u alle vragen en de gegeven antwoorden nog een keer nalopen voordat u op versturen klikt. Na het versturen van de vragenlijst kunt u direct een bewijs van melding downloaden. Ook de vragen en gegeven antwoorden kunt als PDF-bestand downloaden. Dit kan ook op een later moment. Het bewijs van melding en de gegeven antwoorden blijven toegankelijk in het portaal. Met eHerkenning kunt u altijd weer inloggen en de gegevens opnieuw downloaden.