Eisen aan intern toezicht

De eisen aan de interne toezichthouder zien voornamelijk toe op de onafhankelijkheid van de interne toezichthouder en de informatiepositie van de interne toezichthouder.

Onafhankelijkheid

Bepaalde functies zijn onverenigbaar met het lidmaatschap van de interne toezichthouder. Toezichthouders mogen niet in een positie terecht komen waardoor de onafhankelijkheid ten opzichte van de zorgaanbieder in gevaar komt. Dat is sowieso het geval als ze:

  • werknemer of zelfs eigenaar of leidinggevende van de zorgaanbieder zijn;
  • een familieband hebben;
  • een zakelijke relatie hebben;
  • een ander financieel belang hebben bij de resultaten van de zorgaanbieder.

Ook in andere situaties kan de onafhankelijkheid in gevaar komen. U kunt zelf het beste inschatten of dit het geval is. Bepaalde situaties moeten in ieder geval worden vermeden. Zo voorkomt u (de schijn van) financiële, personele en/of familiale belangenverstrengeling.

Zaken die in een reglement/statuten moeten staan

In het overzicht hieronder vindt u de eisen die in een reglement/statuten moeten staan.

  1. Samenstelling. De interne toezichthouder is zodanig samengesteld dat de leden onafhankelijk en kritisch opereren. Er zijn tenminste drie leden, zij zijn maximaal vier jaar lid van de toezichthouder en kunnen die periode eenmaal met vier jaar verlengen.
  2. Taken en bevoegdheden vastleggen. Hiervoor gelden de volgende kaders:
    • Om de informatiepositie van de interne toezichthouder te versterken, is de zorgaanbieder verplicht de interne toezichthouder de benodigde gegevens te leveren.
    • De interne toezichthouder wordt tenminste één keer per jaar schriftelijk op de hoogte gesteld van in ieder geval de hoofdlijnen van het strategisch beleid, de algemene en financiële risico’s en het beheers- en controlesystemen.
    • De interne toezichthouder richt zich op het belang van de zorgorganisatie, het te behartigen maatschappelijke belang en het belang van de betrokken belanghebbenden (zoals werknemers en patiënten/cliënten). Met het maatschappelijk belang wordt gedoeld op de belangen van kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de geleverde zorg.
    • Dit sluit aan op het toezichtkader goed bestuur van de IGJ en Nza.
    • Om de interne toezichthouder te dwingen na te denken over de taak waarvoor de interne toezichthouder zichzelf gesteld ziet en welke past bij de behoeften van de zorgorganisatie, is de zorgaanbieder verplicht ervoor te zorgen dat de interne toezichthouder een profielschets opstelt voor de leden van de interne toezichthouder.

De uitwerking van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden legt u vast in de statuten of het reglement van uw zorgorganisatie. De IGJ ziet toe op de naleving hiervan. Hoewel geen wettelijke norm, verwijzen we voor de taakvervulling van het intern toezicht ook naar de Governancecode Zorg.

Bij de indiening van uw vergunningaanvraag mag u conceptstatuten meesturen. Na beoordeling informeert het CIBG u of deze aan de transparantie-eisen (zie hieronder) voldoen of dat u ze moet aanpassen. U moet de akte daarna wel door de notaris laten passeren. Een vergunning wordt uitsluitend afgegeven op basis van definitieve statuten.

Uitwerking transparantie-eisen Wtza: eisen aan de bestuursstructuur

In artikelen 6, 7, 8 en 9 van het Uitvoeringsbesluit Wtza staan de bepalingen over de bestuursstructuur. Deze moeten verwerkt zijn in de statuten. Ook kunt u gebruik maken van de modeldocumenten van de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in Zorg en Welzijn. Hieronder vindt u de genoemde artikelen.